dag 7 Andonville naar Muides sur Loire 110 km

14 augustus 2014 - Muides-sur-Loire, Frankrijk

We zijn een beetje dom geweest..... gisteravond na de bbq besloten om nog ff een afzakkertje te halen bij de bar. Ontzettend gezellig en vreselijk gelachen met die Fransozen, maar tja, wel met het gevolg dat we vanochtend niet al te fit waren. Moeten we maar niet weer doen. Maar wat een leuke camping! Aardige en ongedwongen luitjes, wel een beetje een rare locatie want in de wijde omgeving valt echt niets te beleven. Onze kater ontbijten we weg met croissants en pain aux noisselles. Rijkelijk belegd met de héérlijke zelfgemaakte pruimenjam die één van de campingbewoners ons had toegeschoven gisteravond. En nee, niet van die waterige marmelade met teveel suiker maar echte jam met lekkere stukken vruchtvlees, mmm. We zijn het er unaniem over eens: echt sobere pelgrims zijn we niet. Maar goed dat dat ook niet onze bedoeling was ;-)

Op pad door de glooiende heuvels van Frankrijk met wederom veel akkerbouw links en rechts van ons met windkracht 4 op de kop. We zijn wel toe aan een andere omgeving, maar dat gaat nog wel dik 40 km duren. Het oude landschap scheidt zich van het nieuwe bij het zien van een alleraardigst ouderwetse windmolen. Die oogt heel wat gezelliger dan die afzichtelijke nieuwerwetse windmolens. Daarbij de combi met enorme electriciteitmasten et voilà: landschapsvervuiling ten top.

Gelukkig verschijnt daar aan de horizon een bomenrij waarmee we het gebied van de Loire binnenfietsen. We trekken tot aan Orleans over gravelpaden en bosweggetjes langs de 1020-km lange rivier en daarmee de langste van Frankrijk. Beetje bij beetje verandert ook de huizenbouw naar wat meer mediterrane aanblikken. De stenen zijn lichter van kleur wat je ook terugziet op de straten zelf - we vinden het allemaal wat vriendelijker ogen dan de wat sombere bouw in het Noorden.

In Orleans vergapen we ons aan de pracht en praal van de locale kathedraal, waarin Jeanne d'Arc nog veelvuldig geeerd wordt. Tot aan deze stad hebben we gedurende onze hele tocht uitgeteld 4 auto's met Nederlands kenteken gezien. In Parijs hoorden we een en al Nederlanders en ook hier in Orleans weten onze landgenoten hun weg prima te vinden naar deze mooie stad. Binnen in de kathedraal laten we nog een stempel in ons paspoort zetten en bij het informeren of ze veel stempels zetten, werd bevestigend geantwoord maar ook tot onze verbazing dat 'fraudeurs' de reis per auto afleggen en zo hun oorkonde ophalen. Gaat wel een stukje sneller.

Het laatste stuk tot aan onze overnachting gaat ook langs de oever van de Loire. De uiterwaarden worden veelvuldig voor fruitteelt ingezet. We zien rijen peren- en appelbomen. Het wachten is nog op de eerste wijngaard maar die zal wel niet lang op zich laten wachten, vermoeden we. Al fietsend proberen we nog tevergeefs de aangekondigde visarend te spotten, maar misschien laat die zich morgen zien.

De municipal camping in Muides sur Loire ligt aan de oever van de rivier. We eten laat want er  meerdere fietsvakantiegangers weliswaar niet allemaal met dezelfde bestemming maar dat fietsen verbroedert en we maken graag een praatje.
Het regent nu en we zitten lekker beschut. Ach, het heeft ook wel weer wat: dat getik van die regendruppels tegen de tent.
7 dagen fietsen zit er al op en daarmee is onze eerste fietsweek goed afgerond. De teller staat nu over de 800 km. Ver over het bedoelde gemiddelde per dag. Wel fijn want zo bouwen we een grotere buffer op voor straks. We zijn dik tevreden.

foto 1-13 foto 2-14 foto 3-11  foto 4-9 foto 5-8 foto 1-14 foto 2-15 foto 3-12 foto 4-10

1. Evert:
    15 augustus 2014
    Keep up the good work. Mooie verhalen!

Hier meer stress dan ooit dus geniet er maar lekker van...