dag 8 Muides sur Loire naar Veigne - 99 km

15 augustus 2014 - Veigné, Frankrijk

Wat is het koud vanochtend!!! We kunnen nauwelijks warm worden, laat staan blijven. Alles is nat van de regen van afgelopen nacht. Onze buren - 2 duitse jonge knapen uit de buurt van München - mopperen op elkaar. De één vindt dat de andere z'n equipment niet voor elkaar heeft. Zonder partijdig te zijn: dat klopt, want na een paar kilometer trappen, waren z'n spaken al kapot. Wordt vandaag lastig voor hun want vandaag is het een Franse jour du fěte: Mariatenhemelopneming. Veel bedrijven zijn dan gesloten, maar helemaal duidelijk is het ook weer niet. Zo zijn de winkels in het ene dorp wel open en ergens anders weer niet. Lastig, want we moeten wel weten of we nog bij de supermarché aan onze eindbestemming van vandaag terecht kunnen. Ach, we zien het wel ....

Een beetje ongemotiveerd door het sombere, koude en winderige weer gingen we op pad. Beiden verzonken in diepe gedachten over het hoe en waarom van deze reis. We zwijgen en stemmen er onafgesproken ermee in dat we het er vanavond over zullen hebben bij de borrel. Verbazingwekkend hoe we elkaar zo aanvoelen gedurende deze reis: bij euforie wanneer we iets moois of bijzonders zien maar ook wanneer we in een dip zitten en zoeken hoe hieruit te komen. Net als in de dagen ervoor (want we hebben iedere dag wel Een keer een dip), laat dit niet lang op zich wachten. We pauzeren eerder en langer in Blois waar we niet de moeite nemen om het mooie van die plaats in ons op te nemen maar prompt laat het zonnetje zich zien. Daar wordt iedereen toch echt een ander mens van! Binnen no time is de ellende vergeten en genieten we volop van de mooie omgeving in het Loire gebied om ons heen.

We rijden dan wel langs de oevers van de brede rivier en dan weer een stuk er vanaf. Nu ook langs de verwachte wijngaarden en wijnhuizen. Een proeverij lonkt maar we wagen ons er niet aan. Langs vele chateaux en domaines vervolgen we onze weg. De meeste mooi gerenoveerd en we vragen ons af wie er in staat is daar te wonen laat staan het te onderhouden. Wat erg bijzonder was dat we kilometers lang woningen in rotsen ingebouwd zagen. Daar hebben ze het sowieso nooit te warm!

We wijken iets van de route af om te gaan lunchen in Amoise en daarvan hebben we zéker geen spijt: wat een mooie stad en het maakt het speciaal in de wetenschap dat Leonardo da Vinci zijn laatste 4 jaren er doorgebracht heeft. Dat werd natuurlijk wel door de toeristische afdeling van de gemeente goed uitgenut.

In het ietwat verderop gelegen Tours nemen we afscheid van de Loire. We besluiten daar nog even iets te drinken en te eten en brengen een bezoek aan de Cathedral St Gatien. Ter plekke laten we nog een stempel in onze pelgrimspaspoorten zetten. Tours is een grote stad met ca 150.000 inwoners en de sfeer vonden we niet aangenaam. Zo waren we getuige van een paar zwervers die met elkaar op de vuist gingen vanwege wie wel of niet de gekregen methadon mocht dealen. Een alledaags tafereel volgens de bewaker van de plaatselijke supermarkt. De politie was er maar weer druk mee.

Tours is ook de plaats waar de 2 routes naar Santiago de Compostella weer samenkomen na Parijs. Wij wilden graag via de Franse hoofdstad fietsen maar de meesten nemen vanaf Compiegne de westelijke route. We merken meteen aan de route-aanduidingen dat we na Tours weer op de populaire weg zitten.

Nog een hoogtepunt in Tours is dat we aan het einde zijn van routeboekje 1. In theorie betekent dat dat we een derde van de tocht in onze benen (en billen) hebben zitten.
We overnachten op een zeer charmante municipal camping in Veigné - weer een stukje zuidelijker .........

foto 1-15 foto 2-16 foto 3-13 foto 4-11 foto-8 foto 1-16 foto 2-17 foto 4-12 foto 3-14

1. Mechteld:
    15 augustus 2014
    Super hé, nu al bij boekje twee! Wat schrijven jullie leuk over jullie tocht. Ik verheug me elke dag op het reisverslag. Dagelijks 100+ kilometers afleggen, wow!!!
  2. Marc Eenkhoorn:
    15 augustus 2014
    Weer een onbeschrijvelijk verhaal en jullie slaanje er zo mooi door heen. Goed om samen door dalen te gaan maar daarna ook weer de neuzen in dezelfde richting te hebben.
    Nog 1400 te gaan!! Go go go!! Gr. M en D
  3. Nicole:
    16 augustus 2014
    Mooi he dat fietsen daar tussen de kastelen en langs de Loire! Wij hebben een paar jaar geleden daar een rondtocht gedaan. Pittig maar erg mooi. Sterkte voor het vervolg!