dag 22 - Sahagun naar Hospital de Orbigo - 105 km

29 augustus 2014 - Hospital de Órbigo, Spanje

We togen er weer op uit vandaag de prairie in ..... als ontbijt een half stokbrood op met aardappeltortilla, goed voor een halve dag energie. Er zijn dagen dat we minder ontbijten, maar de dag van gisteren was aanvullen en hongerklop voorkomen gewoon nodig.

Net als Old Shatterhand en Winnetou begeven we ons over de kale vlakten met onze stalen rossen. Niet zo mooi als die bonte mustang-ponies die zij bereden maar wel betrouwbaar - naar wij meenden. Het schijnt dat er ook mensen zijn die de camino te paard doen. Dat geef je ook op je pelgrimspaspoort aan: te voet, per fiets of te paard. Nou denken we niet dat Vienna (Astrids paard) dat ooit zou zien zitten. Maar ja, die ziet wel meer niet zitten .... ;)

Op de planning vandaag staat een uitgebreid bezoek aan Léon, de hoofdstad van Castilië èn de provincie Léon. Dat dat iets langer zou duren dan gepland, wisten we vanochtend nog niet. Zo'n 5 km voor Léon begaf de bagagedrager van Kees het. Balen, maar op zich niet heel gek. Dat ding heeft aardig wat te verduren gehad met zoveel kilo's te verstouwen. We vermoeden dat ie gisteren een flinke opdonder heeft gehad: veel hobbels en gaten in de weg en een heel lang stuk grindpad.
We komen een mtb-er tegemoet en vragen hem naar een fietsenmaker in Léon. Hij bestudeert de plattegrond en wijst het adres aan. Maar zegt ook dat deze pas na de siesta om half 5 weer open is. Weer balen, want het was pas 1 uur en dat betekende wel behoorlijk lang wachten. Maar goed, het nuttige met het aangename gecombineerd: lekker lang lunchen en wat extra's bekeken. Bij de kathedraal van Léon een stempel gehaald en de Casa de Botines van Gaudi. Herkenbaar als je de Sagrada de Familia uit Barcelona kent. Verschil is dat het gebouw in Léon in 10 jaar af was en het in barcelona voortdurend in de steigers staat.
De San Martin kerk en de pelgrimbrug .... het hoort er allemaal bij. Mooie stad, hoor.

Het loopt tegen half 5 en we zoeken de fietswinkel op. Daar aangekomen, fietst tegelijkertijd de mtb-er die ons de winkel adviseerde ons tegemoet. Stapt van z'n fiets, loopt de winkel binnen en pakt een bagagedrager uit het schap. Blijkt dat ie daar gewoon werkt! Hartstikke tof geholpen en binnen no time op pad.

Toen nog 40 km te gaan. Ging lekker - weg mooi vlak met hier en daar een klimmetje en weinig wind.

We maken ons op voor morgen ..... yessss, weer lekker klimmen en de bergen in. De eerste 40 km blijven vlak maar daarna gaat het van 900 mtr naar 1500 mtr in ca 20 km.wordt fun en ook een hoogtepunt van de reis bij Cruz de Ferro, maar daarover morgen meer :-)

foto 1-59 foto-16 foto 2-59 foto 3-49 foto 4-44 foto 5-35 foto 1-60 foto 2-60 foto 3-50 foto 4-45

1. Siedske de jonge:
    30 augustus 2014
    Jongens, wat zijn jullie al ver! En wat gaat het voorspoedig, heel knap hoor! De fietsen worden bij thuiskomst zeker ingelijst! En jullie zullen wel bijna niet meer weten hoe het voelt om in een auto te zitten. Intussen zitten wij hier thuis maar ( met een vergrootglas) op de kaart te gluren om te zien waar jullie zitten. Misschien een leuke tip: na al het kamperen jezelf belonen met een nacht in een leuk hotelletje (haha) naast de kathedraal in Santiago: "Hotel de los Reyes Catolicos".
    Heel veel succes nog met de laatste etappes!
    Siedske