dag 26 - Palas de Rei naar Santiago de Compostella 84 km

2 september 2014 - Santiago de Compostela, Spanje

In Palas de Rei beseffen we dat het de laatste keer is dat we in deze modus de dag beginnen. Als altijd begint Kees de dag met: 'Wat zullen we eens gaan doen vandaag?‘ waarop Astrid steevast antwoordt: 'goh, laten we maar eens een eindje gaan fietsen!'.
Het begint bijna een way of life te worden, maar dat is na vandaag over.

Er staat nog wel wat op de route vandaag al zou je denken van niet, want de omgeving oogt zo vriendelijk glooiend. We dalen af van 570 m naar 260 m, maar wel in het ritme van eerst flink klimmen en dan lang afdalen en dat de hele dag door. We hadden eigenlijk het gevoel dat we als het ware naar beneden klommen. Het aantal hoogtemeters was niet minder dan in de dagen ervoor. Het zonnetje bleef gezellig meeklimmen, ook vandaag schoof de temperatuur op een bepaald moment over de 40 graden. We merken dat we minder met de omgeving bezig zijn en met name met de gedachten hoe het is om op de eindbestemming aan te komen. Alhoewel we de hele reis als één grote bestemming hebben ervaren.

Nog even een korte stop voor een flinke helling waarbij de kroegbaas ons vertelt dat het nog ca 3,5 km naar de kathedraal is. We zetten even flink aan, maar gaan nauwelijks sneller dan 6 km per uur en dan komt een afdaling en dáár, dáár, staat het plaatsnaambordje 'SANTIAGO' ..... WAUW! Onbeschrijvelijk wat er dan door je heen gaat, geloof ons: een hele boel emoties aaneen! Dat moment beleven we opnieuw als we het plein van de kathedraal opfietsen: we did it!

Bekomen van de shock aan emoties gaan we op zoek naar een slaapplaats. Er schijnt een camping 2 km verderop te zijn. Mooi! Dan kunnen we daar de tent 4 nachten opslaan (jaja, niet 1 maar 4!). Maar eerst gaan we langs het pilgrims office om daar ons Compostelaat te halen, die we krijgen op vertoon van ons volgestempelde pelgrimspaspoort, en ook nog eens op naam uitgeschreven. De man benadrukte dat hij onze namen in het oud latijn had geschreven ..... rijkelijke fantasie van een jongeling, zo werd Astrid Astridem en Kees werd Cornelium. We moesten er wel om grinneken.

Op de camping treffen we nog 3 Nederlanders die vanuit Heerhugowaard en Haarlem waren komen fietsen. Ieder met boordevol verhalen, grappig, serieus en mooi. En zo beleeft ieder z'n eigen camino. Onder het genot van een biertje hebben we nog heel wat uitgewisseld.

Dat was dag 26, al schrijvende de dag van gisteren. We gaan vandaag Santiago ontdekken en ook eens zien hoe we onze spullen en fietsen moeten aanleveren voor de terug vlucht zaterdag. We kijken erg uit naar het bijwonen van de mis straks in de kathedraal met het bekende heen en weer slingeren van die enorme wierrookvaten.
Ook zullen we dan de kaarsen aan steken voor onze kids, familie en iedereen die gevraagd heeft dit voor hun geliefden te doen. En de meest speciale is de kaars voor Jaap. Deze zit al 2500 km bij ons achterop de fiets. Jaap had zelf graag de camino willen lopen maar heeft het niet kunnen doen. Toen hij op facebook onze plannen las eind vorig jaar, reageerde hij naar Astrid: 'mag ik met je mee achterop de fiets?'. Begin juli is Jaap overleden en met het reizen van de kaars, die wij ook Jaap noemden, heeft hij toch zijn 'buen camino' gehad.

Maar het zit erop met dit laatste reisverslag ....
Even de statistieken:

Liters zweet
Legio stokbroden
Koek, snoep, tortilla's
Etc etc

Maar wat een ERVARING! Allemaal bedankt voor het meelezen en meeleven.
Onze conclusie naar deze reis is: wat hebben wij het ongelooflijk goed met elkaar.....

foto 1-71 foto 1-72 foto 2-71 foto 3-59 foto 4-54 foto 5-41 foto 2-72 foto 3-60 foto 4-55 foto 5-42 foto 1-73 foto 2-73 P_20140903_103251

1. Margriet:
    3 september 2014
    Gefeliciteerd. Geweldig dat jullie je einddoel hebben gehaald? Wat een ervaringen rijker.De heilige Jacobus in de kathedraal van Santiago de Compostela nog omhelsd?
    Nog fijne dagen en een goede terugreis. Tot ziens in Losser.
  2. Inge:
    3 september 2014
    Kees en Astrid, gefeliciteerd! Super dat jullie het gehaald hebben. Ik heb genoten van jullie verhalen en zie uit naar jullie live-verslag binnenkort. Geniet nog lekker van jullie verblijf in Santiago
  3. Willem Hoveling:
    3 september 2014
    Geweldig wat jullie gepresteerd hebben. Proficiat. Van jullie reisverhaal heb ik genoten.
    Gegroet.
  4. Loes:
    3 september 2014
    pff ik krijg gewoon tranen van dat verhaal! wat een kick zal dat geven als je na al die kilometers het eindpunt haalt~!!!!
  5. Marc Eenkhoorn:
    Geweldig!!
  6. Veronica Barbeito:
    3 september 2014
    Wow!! Super trots op jullie!!! Nu kan ik tegen mijn tante zeggen, zie je, zij hebben het gedaan hoor! Zij geloofde het helemaal niet! hihi! Nog stukje fieten naar Meson do Vento en kom je de Babeito's tegen, hahaha! Lekker genieten!!! Vergeet het niet Tarta de Santiago proeven! Kussss!! Ik heb genoten met jullie verhalen. Ik zal ze zeker missen!!!
  7. Tjitte:
    3 september 2014
    Gefeliciteerd met het behalen van jullie einddoel. Wat een prestatie en zeker omdat jullie ELKE dag gefietst hebben, dat doen ze niet eens in de Tour de France. Leuk ook om jullie trip zo te hebben kunnen volgen, het was het meer dan waard om te lezen en idd dat moet een GEWELDIG gevoel hebben gegeven toen jullie op het eindpunt arriveerden. Geniet nog van een paar dagen daar samen !!! Dikke knuffels van ons !!
  8. Miranda:
    Dank je
  9. Dyane:
    3 september 2014
    De zin " Heel trots dat ik met jou deze reis kon maken! " dat zijn jullie! Chapeau
  10. Edwin:
    3 september 2014
    Gefeliciteerd!! Goed gedaan. De reis is misschien wel voorbij maar vergeten doe je het nooit! Enjoy!
  11. Laura Bredewout:
    3 september 2014
    Gefeliciteerd! Super knap gedaan en wat een mooie ervaring. Fijne dagen nog daar!
  12. Huub:
    Astrid en Kees,

Het laat eens en temeer zien hoe belangrijk het is als je wat deelt met elkaar, dat zijn de mooiste momenten uit je leven. Dat roert me evenals het verhaal van Jaap. Koesteren dat gevoel, dat neemt niemand je af.

Chapeau
  13. Jose Olde Benneker:
    3 september 2014
    Astrid Kees, Fanstastich. zelf ik wordt er emotioneel van...... geniet deze dagen, dit pakt niemand meer van jullie af.
  14. Huub:
    3 september 2014
    Ik ben alleen maar jaloers; ik wil ook zo'n mooie ervaring. Dank voor het delen! Jullie zijn een mooi stel.
  15. Ton:
    3 september 2014
    Astrid en Kees, ik ben trots op jullie, wat een prestatie. Tegenwoordig zit ik zelf wat meer op de fiets, wat een pijn aan mijn ####als ik 50 kilometer heb gefietst, jullie fietsen gewoon elke dag het dubbele of meer en dat 26 dagen achter elkaar. En dan zo positief en zulke leuke verhalen. Geniet er nog even van in Spanje, jullie hebben het verdiend.
  16. Gerdie Willemsen:
    3 september 2014
    Dank je voor alle mooie verhalen die jullie met ons gedeeld hebben, ook wij hebben dan geen km gefietst maar er evenzo veel plezier aan beleefd als jullie.
    CHAPEAU !!!
  17. Marco:
    3 september 2014
    Wow wat een mooie prestatie, geweldig. Geniet nog even lekker na.
  18. Janni:
    3 september 2014
    Onenigheid trots op jullie, wat een geweldige prestatie.
    Het was erg leuk om jullie verhalen te lezen, zeker ook de laatste van Jaap.
    Geniet nog lekker van jullie laatste dagen, dat hebben jullie dubbel en dwars verdiend.
    Liefs van Jan en Janni
  19. Janni:
    3 september 2014
    Onenigheid moet het niet zijn hoor...onmeunig had er moeten staan
  20. Sidney:
    4 september 2014
    Goed gedaan! Onbenullige prestatie - volgend jaar naar Peking?
  21. Jolanda:
    4 september 2014
    Ik ben supertrots op mijn neef en zijn Astrid. Ook ik heb genoten van jullie verhalen en heb diep respect voor wat jullie bereikt hebben. Geniet nog lekker samen van de laatste dagen daar en een heel goede terugreis.
    Liefs uit Veldhoven.
  22. Sabine:
    gefeliciteerd
  23. Hen Bolk:
    Geweldige prestatie jongelui!
    Tot ziens in Losser.
  24. Jos Smit Oldemarkt:
    Beste Asrid en Kees.
    Hartelijk gefeliciteerd met deze prestatie.
    Uit eigen ervaring weet ik hoe jullie je nu voelen.
    Ik heb dezelfde reis gemaakt vanuit Oldemarkt.
    Jullie conclusie op het eind van de reis is precies wat ik enkele weken geleden ook hebt gevoeld.
    Wat hebben we het toch allemaal goed met elkaar.
    Nogmaals geniet van de laatste dagen in Santiago en vooral van de Mis.
    Gezamenlijk met Cruz de Ferro voor mij de hoogtepunten van de reis.
    Goede thuisreis en ga nog lang nagenieten.
    Hartelijke groeten Jos Smit Oldemarkt
  25. Mechteld:
    Dag Astrid en Kees,
    Wat zullen jullie blij trots zijn met jullie tocht samen naar Santiago. Ik heb bewondering voor jullie doorzettingsvermogen. Elke dag weer op je fiets die kilometers wegtrappen. Prachtig. En dan aan het eind van een inspannende dag jullie reisverslag maken. Top! Geweldig dat jullie ons "meenamen" op reis door het prachtige verslag. Bedankt! Geniet nog lekker van alles en elkaar.
    Groetjes Mechteld
  26. Maria olde Heuvel: