dag 23 - Hospital de Orbigo naar Molinaseca 72 km

30 augustus 2014 - Molinaseca, Spanje

Wie de film ‘the way' met Martin Sheen die de camino loopt ter nagedachtenis aan zijn zoon, ooit gezien heeft, kent vast de scène waar hij over een fantastische mooie pelgrimsbrug loopt. Die brug gingen we over toen we vanochtend de camping vanuit Hospital de Orbigo verlieten. We hebben enorme zin in de klim die ons vandaag te wachten staat!

De eerste 20 km tot Astorga zijn nog lekker vlak en die trappen we mooi snel weg. Astorga is van oudsher een stad waardoor vele handelswegen zich kruisden en we wilden deze stad graag bezoeken voordat we vol de op de pedalen gingen.
Ook hier staat gebouw van Gaudi, het bisschoppelijk paleis. Over dit gebouw deed hij 'slechts' 4 jaar vanaf 1889 maar het werd pas in 1913 helemaal afgerond. Het is maar goed dat die Gaudi niet in onze tijd van boeteclausules met oplevertermijnen leeft .....
Het bezoek levert ons in ieder geval een heuse Gaudi-stempel op in ons pelgrimspaspoort.
Op naar de kathedraal, waar we de abrikoosetende Hans begroeten .... huh! Wat? Hans!? Ja hoor! Daar waren ze weer: Hans en Mia, de stiekem racende 65+-ers .... Leuk ze weer te zien, even gezellig gekeuveld en toen weer verder. Zij plannen ook om zaterdag vanaf Santiago naar Nederland terug te vliegen. Het zou dus niet vreemd zijn dat we ze nog wel tegen zouden komen.

Nog 10 km vlak en dan gaat het gebeuren ..... we zijn een beetje zenuwachtig, want gaat het net zo makkelijk als de klim over de Pyreneeën of wordt dit een killer? Eerst 3 tot 5% klimmen, daarna 5 tot 7% en als laatste een stuk 7 tot 10%. Het gaat ons supergoed af, de klim is niet geleidelijk maar klimt  telkens een stuk en vervolgens een stuk vlak. Binnen no time zien we de top met nog 2 km te gaan. Dat was wèl een ingewikkeld steil stukje met die vele kilo's bagage op onze fietsen, maar wat een enorme kick toen we boven kwamen en Cruz de Ferro op 1504 mtr hoogte passeerden.
Kippenvel en emoties toen we dit bijzondere monument bereikten. Volgens ons na het bereiken van straks Santiago de Compostella het tweede hoogtepunt van onze camino.

Cruz de Ferro is een eenvoudig ijzeren kruis op het hoogste punt van de weg. Symbolisch leggen pelgrims een deel van hun last af door een steen op de grote hoop stenen onder het kruis te gooien. Nu kan het werpen van zo'n steen meerdere invullingen hebben: het afsluiten van een fase, gedachten aan thuis of als wens van iemand anders.
Wij hadden vanuit Losser een steen meegenomen als symbool voor onze kids en we staan er even bij stil hoe erg we ze missen. Kees' moeder had ons ook een steen meegegeven waaraan ze dierbare herinneringen had tijdens één van de vakanties in Spanje met Kees' vader. Natuurlijk hebben we ook een steen voor ons beiden achter gelaten. Het duurde even voordat we uit onze verzonken gedachten kwamen om de reis te vervolgen.

Er werd ons een spectaculaire afdaling beloofd en die kwam er! Eerst met borden waarop groots aangekondigd werd dat je echt goed moest uitkijken en op je snelheid moest letten. En dat was zó waar! Continu de handen bij de remmen en supergoed opletten in bochten maar ook op het rechte stuk. De weg was niet al te best met haar hobbels en kuilen. We waanden ons op het dak van de wereld, king & queen van de moutains: wat een super fantastisch uitzicht, niet te beschrijven en niet op de foto vast te leggen. De daling duurde zo'n 15 km van 1500 mtr hoogte naar 600, goed voor een paar pijnlijke vingers van het remmen. We wilden aanvankelijk in Ponferrada overnachten, maar we kwamen 5 km daarvoor in Molinaseca een hartstikke geinig hostel met de toepasselijke naam 'the way' tegen.

Morgen schijnen we weer flink te moeten klimmen naar 1300 mtr hoogte wat schijnbaar steiler is ..... we zullen het meemaken, gewoon door blijven trappen dan komen we vanzelf boven. Nog 224 km te gaan, niet de gemakkelijkste, maar Santiago komt nu wel heel dichtbij .....

foto 1-64 foto 1-61 foto 2-61 foto 3-51 foto 4-46 foto 5-36 foto 1-62 foto 3-55 foto 2-62 foto 3-52 foto 2-64 foto 4-47 foto 5-37 foto 3-54 foto 1-63 foto 2-63 foto 3-53 foto 4-48 foto 5-38 foto-17

1. Mechteld:
    30 augustus 2014
    Gaaf hoor, die tocht van jullie. Levert flink wat bijzondere momenten op zo te lezen. Bijna bij de climax aangekomen, al hoewel elke dag wel een climax heeft... Heel veel plezier met de laatste kilometers!
    Groetjes Mechteld
  2. Marc Eenkhoorn:
    30 augustus 2014
    En wederom een ontzettend gaaf verhaal. Elke dag is bijna een nieuwe hoofdstuk uit een boek.
    Geweldig om te lezen. En zeker goed voor jullie om die verhalen later nog eens terug te lezen.
    Ik zeg welterusten en succes de laatste week!!
  3. Janni:
    31 augustus 2014
    Super van jullie zeg. .( echte bikkels zijn jullie )
    idd nog een" klein stukje"
    Leuk om alles te lezen hoe het jullie vergaat,
    Heel veel succes nog verder
    liefs van Jan en Janni
  4. Stef:
    1 september 2014
    prachtige plaatjes en nog veel mooie uitzichten gewenst in de laatste kilometers
    met vr gr stef