dag 6 Arceuil, Parijs naar Andonville - 90 km

13 augustus 2014 - Andonville, Frankrijk

'Il est cinq heures, Paris s'eveille!' Niet zo vroeg als charles Aznavour (of werd dit door iemand anders gezongen?) namen we afscheid van Parijs. Via allerlei buitenwijken zochten we onze weg naar de niet-bewoonde buitenwereld. Dat duurde nog 40 km - Jeetje, wat is dat Parijs met alle omliggende steden GROOT. We verwachtten veel ghetto achtige buurten maar au contraire: mooi aangelegde fietspaden in goed onderhouden parken. Opmerkelijk veel aan sport en spel gedacht voor de locale bewoners, wat onze vooringenomen mening wel veranderde.

Parijs laten we voor wat het is en we trekken verder het platteland in. Het landschap is afwisselend: bos, grote landbouwvlaktes en glooiiengen met af en toe een onverwachte pittige klim. Met de juiste versnelling trappen we er rustig tegenaan. We verbazen ons erover hoe deze route in elkaar gezet is. Veel fietspaden, gravelpaden en rustige b-weggetjes wisselen zich af met bospaden en karresporen. De verwachte drukke N-wegen hoeven we nauwelijks op te gaan. De gemiddelde snelheid wordt er niet mee bevorderd, dat soort paden vermeerder de rolweerstand aanzienlijk en vergeet die enorme hoeveelheid aan kilo's bagage niet die we mee moeten zeulen. Ook de omgeving leidt af om stevig door te trappen en daar leggen we ons graag bij neer.
Het is vandaag sowieso een dag van: we zien wel wat er gebeurt. Dat geldt voor de afstand, het weer, de overnachting, wat gaan we zien etc etc. We hebben nergens een verwachting bij en dat voelt heerlijk!

Handig ook omdat we in de dorpen waarin we vandaag reden, niets of niemand tegenkwamen - kilometers lang compleet uitgestorven. De bakker, de slager: iedereen was op vakantie en ook voor een bak koffie kregen we nul op rekest. Nou, dan maar zelf zetten in een municipal park. Ook lazen we dat de woningen in die dorpen massaal door Parijzenaars zijn opgekocht die er alleen hun weekenden doorbrengen.

Het weer was heerlijk om te fietsen: prima temperatuur - vanochtend wel wat fris maar de losse mouwtjes waren hiervoor een mooie uitkomst (thanks Sonja). Af en toe wat regen maar niet noemenswaardig. Als gezegd: we laten de voorspelling los en zien wel wat er komt.

Aan het einde vd tocht van vandaag nog getrakteerd op een megaveld zonnebloemen. Waarschijnlijk de eerste in een hele reeks die we later zullen tegenkomen. Nu overnachten we in Andonville, ca 50 km voor Orleans.
Vlak voordat we besluiten om een overnachting te zoeken komen we nog een oud washuis uit de middeleeuwen tegen bij Méréville. Het is dat we de was al op onze hotelkamer eergisteren hadden gedaan anders hadden we de Omo nog ff uit de tas gehaald :-)

De camping waar we nu staan is echt een camping voor fransozen. Allemaal erg open en vriendelijk. We konden een stacaravan huren vannacht ipv de tent opzetten. Daar hebben we gretig gebruik van gemaakt. Wijntje ad bar gehaald en nu ad bbq.
Het gaat voorspoedig, luitjes en wij zijn er erg blij mee.

foto-7   foto 2-12 foto 3-9foto 4-8 foto 1-12 foto 2-13 foto 3-10 foto-6