dag 17 - Pamplona naar Estella 74 km

24 augustus 2014 - Estella, Spanje

Het even een gedoe om de juiste weg van de camping naar downtown Pamplona te vinden. Na wat omwegen en trucages uiteindelijk gelukt en onszelf even een moment in deze mooie stad gegund, heerlijk rustig op zondagochtend. Waarom dan ook, het lukte ons niet om de dingen die we graag wilden zien, zoals de bekende pelgrimsbrug en het monument van Pamplona met grote stieren te vinden. Hoe suf konden we zijn, maar daarentegen kwamen we wèl op plekken die we anders nooit hadden gezien en ook zéér de moeite waard waren, zoals de Citadel met haar prachtige park. Langs sommige wegen in het centrum stonden grote, zware houten hekken. Deze duiden de route aan en dienen als afrastering wanneer in juli stieren door de straten worden opgejaagd naar de arena, voorafgaand door een groep jonge en onbenullige mannen. Deze taferelen zijn wel bekend van TV en jaarlijks brengt het vele gewonde waaghalzen met zich mee.

In de Catedral was niemand aanwezig voor een stempel en deze hebben we bij de tourist info gehaald.

We hadden het wel weer gehad met de drukte van de stad en wilden graag op de pedalen de natuur in. Na Pamplona splitste de route zich weer voor zo'n 35 km. Lastig te kiezen want aan de hand van de beschrijving was het lastig kiezen. We gaan voor  het wat rustiger traject met wel wat meer hoogtemeters, een aantal klimmen tussen de 5 en 7% van telkens tussen 1 en 2,5 km lang. Pittig maar ..... WAUW! wat werden we beloond met zo'n waanzinnig mooie omgeving. Om de 100 meter riepen we elkaar toe: 'moet je dat uitzicht eens zien!' En 'oh, wat een fantastische natuur' en alles wat daar op leek. Canyon achtige rotsen duiken rechts van ons op met grote groepen arenden die boven deze reuzen bleven cirkelen. Een immens gezicht en als de hele tocht: het blijft van iedere meter genieten.

Het kwik tikt de temperatuur van 34 graden aan, das nog eens wat andere koek dan 2 dagen geleden met 12 graden en regen. Maar we kunnen er prima tegen - veel water mee en zoutige dingen eten, dan komt het goed. We kunnen ons voorbereiden op dezelfde weersverwachtingen de komende dagen. Het grote voordeel daarvan is dat we kunnen blijven genieten van die mooie vergezichten. Die hadden we bij regen allemaal moeten missen.

Bij Puenta la Reina komt de route weer samen. In Estella, 20 km verder op vinden we de genoemde camping maar niet nadat we eerst een onnodige klim van een kilometer hadden gehad, steil op de trappers die tegen de snelweg stopte. Balen, dan maar weer terug.

We gaan straks in het centrum van Estella een hapje eten, de restaurants gaan pas na 20.30 uur open. Eens kijken of we een paar Tapas kunnen scoren.

Maar niet nadat we Jordy uit Groningen gesproken hadden. Hij had al 81 wandeldagen achter de rug vanuit Nederland. Onderweg had hij, Lucy, een zwerfhond onder z'n hoede genomen en zijn missie was om voor haar tijdens zijn Camino een goed onderdak te vinden. Hij baalde want hij was recentelijk zijn pelgrimspaspoort verloren en nu naarstig op zoek om het terug te vinden. We hopen dat het dat lukt, want dat zou ons ook vreselijk lijken als dat ons zou overkomen, maar dan zou gelden net als Jordy zegt: 'dan zal het wel z'n reden hebben.'

foto 1-40 foto 2-41 foto 3-32 foto 4-30 foto 5-24 foto 1-41 foto 2-42 foto 3-33 foto 4-31 foto 1-43 foto 5-25 foto 2-44 foto 1-42 foto 3-35 foto 3-34 foto 4-32 foto 5-26

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Jos Kienhuis:
    25 augustus 2014
    Bon dia, Astrid en Kees,
    Voor Astrid zijn zelfs al borden ingericht tijdens de reis