dag 4 saint Quentin naar Senlis 118 km

11 augustus 2014

Een gemiddelde wasdag zou er vroeger zo uit gezien hebben als onze hotelkamer vanochtend. Gelukkig is alles schoon en droog geworden. Dus mooi op tijd aan het ontbijt maar met enig getreuzel pas rond half op de fiets.
Kees' fiets had een vreemd geluid in het wiel, maar op maandag zijn zo'n beetje alle locale middenstandondernemers gesloten dus een fietsenzaak was niet zomaar gevonden die ons kon helpen. Besloten het erop te wagen en maar zien waar het schip zou stranden.
Heerlijk fietsweer! Mooie temperatuur en half bewolkt. De windkracht 4 kunnen we hebben. Onderweg raken we bij een Haagse wat oudere man achterop. Hij fietst in z'n eentje naar Tours, maar neemt wat meer de tijd dan wij. De komende uren fietsen we hem telkens achterop. Dat is één van de vele ontmoetingen die we zullen hebben.

Onze instelling van perse ergens moeten zijn, verandert in het beleven van onze dagelijkse fietstochten en we zijn benieuwd wat de dag ons nu weer zal brengen. We zijn volkomen ontspannen en aan het genieten.
Op het moment dat we 3 St Jacobsschelpen aan een muur in Berlangcourt fotograferen, gaat het hek open. Een française komt naar ons toe: 'wat willen jullie: eten, drinken, overnachten?' We werden uitgenodigd in een soort binnenhof met 2 slaapvertrekken waar Santiago gangers gebruik van konden maken. We besloten op het aanbod van koffie in te gaan en schoven bij de familie aan tafel aan. Het leek hun leuker om een biertje met ons te drinken maar gezien het tijdstip zagen we daar toch maar vanaf. (Was bovendien Heineken ;-) ) Zo leuk hun gesprekken te horen. Ze waren op leeftijd, kids de deur uit en enorme ruimte. Dit deelden ze graag met pelgrims.
Kees heeft ter plekke z'n fiets nog nagekeken en het bleek dat z'n wiel los zat. Het trammeltje werd daardoor al minder maar was nog niet helemaal weg. Dat komt later dan wel. We zeggen de familie hartelijk dank voor hun gastvrijheid en vervolgen onze weg. De omgeving is glooiender, wijds en bijna onherbergzaam. We komen nauwelijks mensen tegen, Links en rechts lange velden met akkerbouw: maïs, bieten, peulvruchten en omgeploegd land waar waarschijnlijk net de granen zijn geoogst. Erg fraai!
In Compiegne houdt dit landschap op. We drinken wat fris op een terras aldaar met uitzicht op het fantastische gemeentehuis met de meest mooie details. (Bijna nog mooier dan ons eigen gemeentehuis in Losser :-P)
Even later daar binnen een stempel voor ons pelgrimspaspoort opgehaald.

Na deze pauze leidt onze route door de bossen van compiegne - wel zeker 35 km lang. We waanden ons in de tijden van struikrovers en musketiers met om de paar honderd meter een 4- 5- of 7-sprong van bospaden/wegen. We weten het zeker: als Frankrijk een Robin Hood zou hebben gehad, dan zou hij zich hier begeven hebben.

Na dit immense woud kwam weer de glooing en met 100 km in de benen vonden we het tijd om een overnachting te regelen. Dat hadden we nog niet bedacht of we werden compleet overvallen door noodweer! Enorme regen, hagel, rukwinden en zelfs onweer plaagden ons in het landschap waar nu ineens geen boom meer te bekennen viel. Potverdorie: eindigt de dag weer in een tot op de huid toe zeiknatte toestand. En nu was het bovendien hartstikke koud. Een camping zou 30 km verderop liggen, met mooi weer een eitje maar nu geen fijn vooruitzicht. Voor een hotel moesten we ietwat afwijken van de route met een omweggetje naar Senlis maar dat was voor ons het beste om te doen.
Nu nog 70 km tot hartje Parijs. We hebben zin in morgen want we hebben bij de Notre Dame een leuke date. :-)
Oh ja, en we vinden onszelf superstoer want in 4 dagen tijd hebben we meer dan 500 km gereden - na Parijs plannen we meer ruimte voor cultuur en ontspanning in

foto 1-8 foto 3-6 foto 4-5 foto 5-4 foto 2-8 foto 1-9 foto 2-9

1. Michiel:
    12 augustus 2014
    Gaaf hoor! Leuk om te lezen over jullie verhalen en het gaat heel voorspoedig! Al 20% van de afstand afgelegd. Veel plezier onderweg verder.
    Michiel
  2. Marc Eenkhoorn:
    12 augustus 2014
    Weer een leuk avontuur gehad! Blijft leuk om dit te lezen. Ga zo door toppers! Gr m en d