dag 2 Londerzeel naar Tournai (Doornik) 109 km

9 augustus 2014

En ook de tent is waterdicht! Gelukkig maar want oh oh, het heeft de hele nacht geregend. Onze ontbijtstuff opgepakt en ontbeten in een prieeltje op de camping. De natte zooi ingepakt en fris & fruitig aan de 2e dag begonnen.
Inmiddels maakte de regen plaats voor het zonnetje en met windkracht 4 op de kop zijn we zo'n 50 kilometer zuidwaarts afgedaald langs de meanderende Dender. We vroegen onszelf af of dit nu saai was maar met de gedachten dat over de jaagpaden die nu tot fietspaden waren omgebouwd vroeger trekpaarden grote schuiten voorttrokken, konden we dit lange pad alleen maar koesteren.
Dat we niet de enigen waren, bleek wel uit de vele wielrenners die we tegen kwamen. Leek wel of heel sportief belgië erop uit getogen was. Geinig was ook dat enkele nu al onze missie herkenden. Waarschijnlijk door de jacobsschelp die we onze fietstassen dragen. "Hey, Compostella?" Of "santiago" was erg leuk om te horen.
Vlak daarna kwamen we ook de eerste route aanduidingen tegen, vrijwel meteen nadat we afscheid hadden genomen van de Dender.
Daarmee werd het landschap ook glooiender en mooier. De eerste klimmetjes dienden zich aan. Geen echte kuitenbijters maar wel wat pittiger (hoger en langer) dan die mooie Twentse tankenberg en hanhofbult. De belgen noemen dit gebied de Vlaamse Ardennen, wat op zich z'n naam wel eer aan doet.
Na 109 km en inmiddels al een aantal km pendelend in het franstalige deel van België, vonden we het wel welletjes. Een camping gevonden in Tournai (Doornik in het Vlaams) en daar brengen we de nacht door. Grappig dat we daar ook een stel treffen dat dezelfde reis maakt uit Veghel en nauwelijks getraind maar wel wat meer beschikbare reistijd dan wij. Dapper van ze dat ze dat zo aandurven.
Op zo'n 20 km ligt de Franse grens die zullen we morgen 'zeker & vast' overschrijden.
Schijnt dat mobiele bereikbaarheid daar wat minder vanzelfsprekend is - dus als het niet lukt dagelijks een reisverslag te posten weten jullie waardoor dat komt
Truste alvast :-D

foto 1-3 foto 2-4 foto 3-3 foto 4-2 foto 5-2 foto 1-4 foto 3-2 foto 2-3

1. Marc Eenkhoorn:
    10 augustus 2014
    Toppers! Ga zo door!! Gr. Marc en Dyane
  2. Margriet:
    10 augustus 2014
    Leuk om jullie te volgen. Gun jullie wel beter weer. In de namiddag (zondag) begon het hier ook te plenzen.
    Veel plezier verder
    Groetjes , de buurvrouw