dag 21 - Cavia naar Sahagún 121 km

28 augustus 2014 - Sahagún, Spanje

De planning van de route vanochtend was niet bijster spannend. Komende 200 kilometers rijden we op de Spaanse hoogvlakten. Net als bij Les Landes: rechte wegen en veel wind alleen dan 1000 meter hoger. We hadden ons laten vertellen dat dat een lang en enorm saaaaaaaai stukje route zou worden. Dus bedacht: dan hoef je je niet zo met het landschap bezig te houden en kunnen we mooi kilometers maken zodat we straks meer tijd hebben om in Santiago te lamballen. En nu maar hopen dat de wind ons een beetje gunstig gezind was, maar dat was ie niet: zuidwest en kracht 3. Maak goed, onder het mom van 'niet nakk'n en dom vedan' de uitdaging aangegaan.

Vanuit de camping in Cavia eerst weer de route zoeken .... komen we ca 10 km verder langs een barretje. 'Die fietsen denk ik te kennen,' roept Kees en hij springt van z'n fiets om naar binnen te gaan. Met een grijns komt ie naar buiten en ja hoor: het zijn Hans en Mia! Leuk! Even gezellig samen aan de koffie en wat ditjes en datjes uitgewisseld. Grappig is dat zij ons bikkels vinden omdat we het merendeel kamperen en dagelijks ook nog eens veel in en uit moeten pakken naast al dat gefiets. Maar wij vinden hun juist megabikkels gezien hun leeftijd en Mia's heup.  Hebben ze maar even op de foto gezet, dan weet iedereen hoe ze eruit zien :-)

We balanceren verder het Noord Spaanse landschap in. Nog wat klimwerk in glooiend landschap in het eerste gedeelte maar daarna werd het echt vlak ..... Net geoogste gebieden en dat voor kilometers. Het lijkt wel een prairie met ver aan de horizon rijzende bergen. De afwisseling bestaat uit de dorpjes die we doortrekken. Hier zie je overal dat we steeds dichterbij het eindpunt komen. Volop aanduidingen met jacobsschelpen die de route aangeven en legio auberges of refugios die pelgrims herbergen. En we zien er steeds meer die lopen, sommigen fanatiek en fris en anderen sjouwen zich puffend en strompelend voort. Wat een lijdensweg moet het dan worden, maar we hebben er veel bewondering voor.

Ook het portret van Sint Jacobus, de pelgrimsvader waarmee het allemaal begonnen is, komt vaak in allerlei vormen voorbij. Iedere keer als we er eentje zien, zeggen we grinnekend tegen elkaar: 'hee, doar hej m wa!'

Ging lekker vandaag met wel een pittig staartje, maar dat mag ook best met 121 km als eindstand vandaag. Nu al 3 weken achtereen op de fiets en totaal 2080 km in de benen. Dat is zo'n beetje 100 km per dag gemiddeld. Nog 406 km volgens de route te gaan. Wat een ieder er ook van vindt: wij zijn hartstikke trots op onszelf en elkaar !

foto 2-58 foto 1-55 foto 1-56 foto 2-56 foto 2-55 foto 3-46 foto 4-42 foto 5-34 foto 1-57 foto 3-47​ foto 1-51foto 1-58 foto 4-43foto 3-48

1. --:
    28 augustus 2014
    Wauw! Goed bezig! En trots mag je zeker zijn!
  2. Huub:
    29 augustus 2014
    Hahahaha "De Camping in Cavia........." Dat verzin je toch niet. Benieuwd hoe een Cavia in Spanje heet.
  3. Yvonne:
    29 augustus 2014
    Jullie mogen met recht trots zijn op je zelf en elkaar! Chapeau!
  4. Marc Eenkhoorn:
    29 augustus 2014
    Niet alleen jullie zijn trots op je eigen. Ook wij zijn er trots op dat jullie dit doen!! Nog een klein stukkie!!
    Enjoy it!!
    Gr. M en D